بررسی عوامل موثر بر مزیت نسبی و رقابت در صادرات سیب ده کشورهای منتخب جهان |
کد مقاله : 1133-13CIAES (R1) |
نویسندگان |
معصومه باقری *1، محیا السادات روح الامین2، سوگند مظفری کرمانی2 1- 2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده اقتصاد کشاورزی |
چکیده مقاله |
امروزه وجود مزیت نسبی در تولید شرط کافی برای دستیابی به تجارت بین الملل نیست، بلکه پس از مرحله تولید، عوامل متعددی امکان استفاده از مزیتهای نسبی تولید را تحت تأثیر شدید قرار داده است از جمله عوامل تولید، صادرات کالا و عوامل تأثیرگذار برتقاضا هستند . این مقاله به بررسی عوامل موثر بر مزیت نسبی و رقابت در صادرات سیب ده کشورهای متخب جهان در سالهای 2000-2021 می پردازد و مجموعه داده های تحقیق در این مطالعه از داده های سالانه متغیرهای تولید، مصرف و قیمت واحد صادرات سیب در ده کشور ایران، شیلی، چین، فرانسه، هند، ایتالیا، لهستان، روسیه، ترکیه، آمریکا بدست آمده است که در تولید سیب جز ده کشور برتر هستند برای دوره زمانی 2000 تا 2021 استفاده شد. به همین جهت شاخص مزیت نسبی آشکارشده از مدل پنل ARDL-انجام شده است. با توجه به بافته های مدل، تولید سیب بر متغیر وابسته شاخص RCA تأثیر مثبت داشت و این تأثیر از نظر آماری در بلندمدت معنی دار است. مصرف سیب بر شاخص RCA تأثیر منفی دارد و این تأثیر نیز از نظر آماری در بلندمدت معنی دار بود. به علاوه قیمت واحد صادرات سیب از نظر آماری تأثیر معنی داری در بلندمدت بر شاخص RCA داشت. |
کلیدواژه ها |
صادرات، مزیت نسبی، ، پنل دیتا،َARDL |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |