تفاوت‌های جنسیتی و قصد خرید مجدد مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی از طریق بازاریابی دیجیتال
کد مقاله : 1150-13CIAES (R1)
نویسندگان
مهرداد ملکی ورکی *1، محمد پیری2
1دانشجو دانشگاه ملایر https://orcid.org/0000-0003-4904-6475
2استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
چکیده مقاله
اهمیت حفظ رفتار مصرف‌کننده آنلاین در میان گروه‌های مختلف به‌عنوان یک موضوع مهم وحیاتی برای گسترش تجارت الکترونیک محصولات شناخته‌شده است. به‌این‌ترتیب، تفاوت‌های جنسیتی و تأثیر آن بر متغیرهای رفتاری مصرف‌کنندگان در فضای آنلاین موردتوجه قرار می‌گیرد. این مطالعه تلاش می‌کند تأثیر مؤلفه‌های بازاریابی دیجیتال را بر قصد خرید مجدد (RI) بررسی کند که در آن نقش تفاوت‌های جنسیتی نیز دیده‌شده است. نظرسنجی آنلاین در یک بازه زمانی مقطعی دوماهه منتهی به اردیبهشت سال 1403 مجموع 121 پرسشنامه معتبر از تمام خریداران خانگی محصولات کشاورزی که از سامانه‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند، انجام شد. یافته‌ها حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین مردان وزنان در تعیین RI وجود دارد، بنابراین می‌توان از جنسیت برای پیش‌بینی RI استفاده کرد. علاوه بر این، مؤلفه‌های بازاریابی دیجیتال بر قصد خرید مجدد محصولات کشاورزی تأثیرگذارند؛ بنابراین تجارت و بازاریابی دیجیتال در برابر روش‌های سنتی فروش محصولات کشاورزی می‌تواند بر متغیرهای رفتاری مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارد.
کلیدواژه ها
بازاریابی دیجیتال، کشاورزی، قصد خرید مجدد، جنسیت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر