بررسی شاخص های مدارس محیط زیستی و تاثیر آن بر میزان مشارکت دانشآموزان (مورد مطالعه: نگاه اقتصادی بر طرح مدرسه کاغذی تالش). |
کد مقاله : 1166-13CIAES (R1) |
نویسندگان |
سیدحسین حسینی *، محمد مشاری دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
مدارس مهمترین و اصلیترین فعالیت موجود در هر اجتماع را بر دوش میکشند. مدلی از مدیریت مدارس که نسبت به روشهای دیگر نو و بدیع میباشد مدارس محیط زیستی هستند. نقش این مدارس در حفظ سلامت محیط زیست، ایفای نقش میکنند. بر همگان روشن است بهطوری که این جریاناین مدارس به دانشآموزان کمک میکند تا از اهمیت مسائل محیط زیستی آگاه شوند و آنها را به طور جدیتر در زندگی شخصی و اجتماعی دنبال کنند. . فعالیتهای متعددی برای دانشآموزان در این مدرسه میتوان متصور بوده که یکی از آنها بحث مشارکت جمعی میباشد. با استفاده از همین ویژگی میتوان علاوه بر آموزش دانشآموزان از آنها در طرحهای محیط زیستی کمک گرفت و چه بسا در حین مشارکت آموزشهای عملی را نیز به آنها انتقال داد. در این تحقیق با بهرهگیری از شیوه مطالعه کتابخانهای و همچنین جمعآوری داده و تحلیل کیفی آن سعی شده است ابتدا با تعاریفی که از مدرسه محیط زیستی ارائه میشود، اهمیت و کارکرد این مدارس ذکر و استانداردهای بینالمللی ارائه شده برای این مدارس در کشورهای مختلف بررسی شود. همچنین برای اثبات توانمندیهای داخلی برای سوق به سمت مدارس محیط زیستی به بررسی و معرفی طرح مدرسه کاغذی پرداخته شده است. طرح مدرسه کاغذی روند بازگشت کاغذ باطله به چرخۀ تولید با مشارکت دانشآموزان را بررسی میکند. نتایج تحقیق که بررسیها نشان میدهد داد با طرحهای تشویقی، علاوه بر آموزش، میتوان از دانشآموزان بعنوان مُبَلِغ استفاده کرد. که نتایج حاصله در شهر هدف و سرتاسر کشور حائز اهمیت است و میزان گردش مالی و جلوگیری از خروج ارز حاصله از این طرح مشارکتی محیط زیستی نیز قابل ملاحظه است. |
کلیدواژه ها |
مدرسه محیط زیستی، مشارکت محیط زیستی، آموزش محیط زیست، اقتصادمحیط زیستی، بازیافت کاغذ |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |