بررسی مزیت نسبی صادراتی زعفران ایران در کشورهای هدف عمده |
کد مقاله : 1025-13CIAES (R1) |
نویسندگان |
مبین نوری1، کوثر علی اکبری تیر1، حامد رفیعی *2 1دانشجوی کارشناسی ارشد گروه اقتصاد و توسعه کشاورزی 2دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
با توجه به جایگاه ویژه زعفران در صادرات غیرنفتی کشور، نوسانات ارزش صادراتی زعفران و تنگاتنگ شدن رقابت با دیگر کشورهای صادرکننده زعفران، ابتدا شاخص مزیت نسبی صادراتی زعفران ایران و کشورهایی که بعد از ایران بیشترین صادرات را به کشورهای هدف عمده داشتند در یک دههی گذشته محاسبه شد. که نتایج نشان میدهند از میان 10 کشور هدف عمده، کشور ایران همواره دارای مزیت نسبی صادراتی در کشورهای امارات، اسپانیا، چین، افغانستان، فرانسه و قطر بعنوان 7 وارد کننده بزرگ زعفران ایران بوده است. سپس همبستگی بین میانگین مزیت نسبی صادراتی دیگر کشورهای صادرکننده زعفران با ایران در کشورهای هدف عمده برآورد شد، که نتایج حاکی از آن بود که از میان 22 کشورصادرکننده زعفران به کشورهای هدف تنها دو کشور افغانستان و یونان در دو کشور هدف هند و ایتالیا دارای اثر منفی و معنادار بر میانگین مزیت نسبی صادراتی ایران بوده و بعنوان رقیب صادراتی زعفران ایران در این کشورها شناسایی شدند. نهایتا با استفاده از آزمون های T مستقل و ANOVA در نرم افزار SPSS وجود یا عدم وجود اختلاف معنادار بین میانگین مزیت نسبی صادراتی زعفران ایران در کشورهای مختلف هدف و دیگر صادرکنندگان بزرگ زعفران به کشورهای هدف تعیین شدند، که نتایج بیانگر آن بود که از میان کشورهای رقیب صادراتی و کشورهایی که دارای همسبتگی مثبت با صادرات زعفران ایران بودند تنها بین میانگین مزیت نسبی صادراتی زعفران هنگکنک در کشور چین و امارات در کشور هند با میانگین مزیت نسبی صادراتی زعفران ایران در این دو کشور هدف اختلاف معنادار وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
صادرات غیرنفتی، مزیت نسبی، رقیب صادراتی، کشور هدف |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |