بررسی مؤلفه های اثرگذار بر سهم مخارج موادغذایی سالم خانوار در تازه بازارها (مطالعه موردی: شهر تهران)
کد مقاله : 1026-13CIAES (R1)
نویسندگان
سارا علی رحیمی1، حامد رفیعی *2
1دانش آموخته دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج
2دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران.
چکیده مقاله
به دلایل اهمیت امنیت غذایی، انتخاب سبد سالم مواد غذایی از یک طرف و رشد قالب‌های خرده‌فروشی مدرن و کاهش سهم تازه‌بازارها در سیستم خرده‌فروشی موادغذایی از طرف دیگر، هدف مطالعه حاضر شناخت مؤلفه‌های مؤثر بر رفتار مصرف‌کنندگان در چگونگی تخصیص مخارج به انواع گروه‌های غذایی سالم و ضروری شامل محصولات پروتئینی، غلات، لبنیات، میوه و سبزیجات در تازه‌بازارها می‌باشد. تعداد 384 نمونه پرسشنامه توسط مشتریان مواد غذایی درشهر تهران با روش نمونه‌گیری در دسترس در سال 1400 تکمیل و با استفاده از الگوی لاجیت چندگانه کسری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که 36 درصد از سهم مخارج انواع گروه‌های غذایی از تازه‌بازارها به خرید میوه و سبزی تخصیص دارد که معادل بیشترین مقدار می‌باشد. نتایج الگو حاکی از آن است که مؤلفه‌ قیمت‌های ارزانتر بر سهم مخارج حبوبات و شیر و فرآورده‌های آن اثر منفی و معنادار و بر سهم مخارج میوه و سبزی در تازه‌بازارها اثر مثبت و معنادار دارد. متغیر درآمد بر سهم حبوبات، شیر و فرآورده‌های آن و خشکبار اثر منفی و معنادار و بر سهم مخارج میوه و سبزی اثر مثبت و معنادار دارد. هم‌چنین در صورتی که سهم مخارج غذایی افراد در دوران کرونا افزایشی بوده باشد، احتمال خرید میوه و سبزی در تازه‌بازارها بیشتر می‌باشد. در همین راستا تازه‌بازارها نقش مهمی در بهبود امنیت غذایی و دسترسی آحاد جامعه به محصولات سالم‌تر و تازه‌تر می‌توانند ایفا کنند. افزایش امکان دسترسی به تازه‌بازارها برای افراد جامعه می‌تواند تورم محصولات غذایی سالم‌تر و تازه‌تر را کاهش داده و در عین حال به افزایش مصرف و کاهش ضایعات آن‌ها کمک کند.
کلیدواژه ها
مواد غذایی سالم، سهم مخارج موادغذایی، تازه‌بازار، لاجیت چندگانه کسری، تهران
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی