جایگاه ابزارهای نوین بازاریابی در انگیزه خرید مشتریان بازار گل‌وگیاه در ایران
کد مقاله : 1073-13CIAES (R2)
نویسندگان
ریحانه اله وردی *1، حامد رفیعی2
1دانشگاه تهران
2گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران
چکیده مقاله
باتوجه به مشکلات بازاررسانی و بازاریابی گل در کشور، توسعه بازارهای اینترنتی در این حوزه راهگشا خواهد بود. در دورانی که جهان در حال گذار سریع به عصر دیجیتال است، بسیاری از صنایع، از جمله صنعت گل‌وگیاه، شاهد تحولات بنیادینی می‌باشند. گل‌فروشی‌های سنتی، که زمانی محور اصلی بازار گل بودند، اکنون در حال انطباق با یک مفهوم جدید به نام بازار آنلاین هستند. توجه به بازارهای اینترنتی، در نهایت سبب افزایش کارایی بازار از طریق افزایش فضای رقابتی خواهد شد. محصول مورد بررسی در تحقیق حاضر، به‌طور خاص گل‌های گلدانی زینتی بوده و داده‌‌های مورد بررسی از نوع مقطعی و مربوط به مشتریان و تولیدکنندگان بازارهای اینترنتی و حضوری در سال 1396 است. گردآوری داده‌ها با استفاده از تکمیل پرسشنامه از 278 مشتری و 10 تولیدکننده صورت گرفت. هدف پژوهش، بررسی جایگاه عوامل موثر در جذب مشتریان بازار گل‌وگیاه است که جهت دستیابی به آن، از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در اولویت‌بندی دو گزینه علاقه به گل و رسانه اجتماعی (تلگرام) با یکدیگر اتفاق نظر دارند و تولیدکننده می‌تواند با تمرکز بر و تقویت این عوامل در راستای ایجاد و افزایش انگیزه خرید مشتریان گام بردارد. توصیه می‌شود که در مورد سایر گزینه‌ها، تولیدکننده می‌بایست مطابق با نظر مشتریان عمل کند و اولویت تمرکز خود را بر موارد ذکر شده با توجه به نظر مشتریان تعیین کند.
کلیدواژه ها
انگیزه خرید، AHP، بازار اینترنتی، بازار سنتی، گل.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر