الگوی مناسب تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی
کد مقاله : 1089-13CIAES (R1)
نویسندگان
جعفر عزیزی *1، احمد معانی2
1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2,وزارت جهاد کشاورزی
چکیده مقاله
بازاریابی نسل چهارم یا بازاریابی دیجیتالی، با تاکید بر بازاریابی افقی، مراحل نگرش به مشتری را آگاهی، جذب، پرسش، اقدام و حمایت توصیف می‌کند. استراتژی‌های پیشنهادی، برای هدایت مشتری بین مراحل مذکور شامل جذابیت، کنجکاوی، تعهد و وابستگی است. این پژوهش به شناخت مولفه‌های موثر در جذابیت، تولید محتوی، شناخت کانالهای ارتباطی و تاثیر آنها بر خرید اینترنتی محصولات کشاورزی و در آخر بررسی امکان حمایت مشتری پرداخته است. داده‌های تحقیق در سال 1402، از طریق پرسشنامه الکترونیکی جمع‌آوری شد و به منظور تحلیل ساختار درونی پرسشنامه و کشف عوامل تشکیل دهنده هر سازه یا متغیر مکنون، از ابزار تحلیل عاملی تأییدی، و آزمون فرضیه‌ها، به روش حداقل مربعات جزئی (Partial Least Square) و نرم‌‌افزار Smart PLS استفاده شد. آزمون فرضیات تحقیق نشان می‌دهد که تضمین‌کیفیت خشکبار، تولید مبتنی بر سفارش و فعالیت‌های عام‌المنفعه در جذابیت سایت، موثر است. همچنین جذابیت سایت، خلق محتوی توسط کارشناس تولید و حضور در رسانه های اجتماعی در خرید اینترنتی موثر است و در صورت رضایت از خرید، مشتری از سایت حمایت خواهد کرد.
کلیدواژه ها
تجارت الکترونیک، کشاورزی، خشکبار، بازاریابی الکترونیک، بازاریابی نسل چهارم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی