شناسایی و اولویت‌بندی موانع گردشگری روستایی در ایران
کد مقاله : 1091-13CIAES (R1)
نویسندگان
رضوانه ربیع زاده *1، فرزاد ستوهیان2
1دانشگاه گیلان
2استادیار
چکیده مقاله
رشد گردشگری روستایی در ایران می‌تواند نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند. این پژوهش بر اهمیت شناسایی و تقویت گردشگری روستایی توسط دولت تأکید دارد و نیاز به ایجاد محیطی سالم و پایدار برای ذینفعان را بررسی می‌کند. ذینفعان مختلف باید اطلاعات لازم را به نهادهای تصمیم‌گیری ارائه دهند تا عوامل و موانع مؤثر بر رشد گردشگری روستایی شناسایی شوند. همچنین، دولت باید حمایت کافی و زیرساخت‌های مقرون به صرفه‌ای برای تقویت رشد گردشگری روستایی فراهم کند. تحلیل‌های انجام شده نشان می‌دهد که رشد گردشگری در مناطق روستایی ایران به عواملی همچون بازاریابی، تبلیغات، حمایت دولت، ایمنی و امنیت وابسته است. این مقاله با استفاده از مطالعات گذشته و نظرات کارشناسان، رابطه بین موانع مختلف رشد گردشگری روستایی در ایران را شناسایی و تحلیل کرده است. نتایج نشان می‌دهد که موانع موجود ساختاری سلسله‌مراتبی و پیچیده دارند، و موانعی با علل زیاد در لایه‌های بالای این ساختار قرار می‌گیرند. حمایت ناکافی دولت به عنوان علت اصلی رشد کم گردشگری روستایی شناسایی شده است. بنابراین، برای بهبود سایر موانع غیرمستقیم مانند دسترسی، ایمنی و امنیت، بازاریابی و تبلیغات و تسهیلات محلی، باید اقدامات مؤثری انجام شود. همکاری مشترک تمامی ذینفعان برای کاهش سریع این موانع ریشه‌ای و بهبود رد پای گردشگری در مناطق روستایی ایران ضروری است..
کلیدواژه ها
گردشگری روستایی، اقتصاد روستا، گردشگری پایدار.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر