بررسی مزیتهای نسبی تولید پنبه در ایران |
کد مقاله : 1093-13CIAES (R1) |
نویسندگان |
ناصر آسیابانی *1، آرش دوراندیش2، غزاله قاسمی3، رعنا مروتی4 1دانشجوی دکترای دانشگاه تهران 2دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران 3دانشجوی کارشناسی ارشد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران 4دانش اموخته کارشناسی دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
مزیت نسبی به توانایی یک کشور در تولید کالاها با هزینهی فرصت کمتر نسبت به سایر کشورها اشاره دارد. شناسایی و ارزیابی مزیت نسبی تولیدی و رقابتی محصولات کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. در بین محصولات کشاورزی ایران، پنبه یکی از محصولات مهم و استراتژیک است که فراوردههای مختلفی از آن حاصل میشود و نقش مهمی در زمینههای مختلف صنعت، دامداری، اقتصادی و اجتماعی دارد. این مطالعه بهمنظور تعیین مزیت نسبی و سنجش رقابتپذیری پنبه ایران در استانهای تولیدکننده عمده این محصول در سال زراعی 1401-1400 انجام شده است. برای این منظور، با استفاده از ماتریس تحلیل سیاست شاخصهای سهگانه شامل شاخصهای مزیت نسبی، شاخصهای حمایتی و شاخصهای رقابتپذیری محاسبه شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که تولید پنبه در همهی استانها بهغیراز استان فارس دارای مزیت نسبی است؛ بنابراین تولید پنبه در داخل کشور به دلیل صرفهجویی ارزی نسبت به واردات آن مقرونبهصرفهتر است. نگاه همزمان به دو سری شاخصهای مزیت نسبی و حمایتی میتواند جهتگیریهای مناسب تولید پنبه در کشور را داشته باشد؛ بنابراین دولت باید با هدفگذاری سیاستهای حمایتی و اجرای برنامههای کارآمدتر برای کاهش هزینهها به تولید اقتصادی پنبه کمک کند. |
کلیدواژه ها |
شاخصهای مزیت نسبی؛ محصول پنبه؛ شاخص حمایت؛ ماتریس تحلیل سیاست (PAM) |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |