بررسی مولفه‌های اثرگذار بر صادرات، کارایی و ظرفیت‌سنجی صادراتی خرمای ایران
کد مقاله : 1137-13CIAES (R1)
نویسندگان
حسین نوروزی1، سید صفدر حسینی2، حامد رفیعی *2، سعید یزدانی2، امیرحسین چیذری2
1دبیر انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
2دانشگاه تهران
چکیده مقاله
پژوهش پیش‌رو کوششی در جهت شناخت وضعیت تجارت بین الملل و ابعاد آن، روابط تجاری بین ایران و دیگر کشورها، ظرفیت‌های موجود و قابل دسترس در آینده تجاری و سنجش میزان اثرگذاری مؤلفه‌های موثر در تجارت و نحوه اثرگذاری آن‌ها است. بدین منظور در این پژوهش، عوامل موثر بر صادرات خرمای ایران با استفاده از الگوی پانل با اثرات ثابت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد که متغیرهای مزیت تجاری، لگاریتم نرخ ارز، تفاوت در تولید ناخالص داخلی ایران و شرکای تجاری، لگاریتم نسبت قیمت صادراتی به قیمت داخلی و موافقتنامه‌های تجاری با کشورهای هدف اثر مثبت و متغیرهای لگاریتم هزینه صادرات محصولات کشاورزی به کشور هدف و تحریم اثر منفی بر صادرات خرمای ایران دارند. همچنین در تمامی سال‌های مورد بررسی ساختار بازار صادراتی خرمای ایران بین انحصار چندجانبه باز و بسته بوده و با توجه به تغییر ساختار بازار به انحصار چندجانبه بسته در سال 2021، قدرت انحصاری ایران افزایش یافته است. نتایج محاسبه شاخص‌های مزیت صادرات خرمای ایران نشان‌دهنده وجود مزیت در صادرات خرمای ایران بوده است. به علت بالاتر بودن قیمت صادراتی خرمای ایران از قیمت جهانی و در واقع بالاتر بودن کیفیت خرمای صادراتی ایران از سایر رقبا، ایران در صادرات خرما همواره دارای رقابت کیفیتی موفق برخوردار است.
کلیدواژه ها
خرما، کارایی صادراتی، صادرات، ظرفیت‌سنجی، تابع مرزی تصادفی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی