بررسی تغییر ترجیحات مصرف کنندگان گوشت در ایران به تفکیک دهک‌های درآمدی
کد مقاله : 1175-13CIAES (R1)
نویسندگان
حسین نوروزی *1، محمد حسن عسکری ده آبادی2
1دبیر انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
2دانشگاه تهران
چکیده مقاله
الگوی مصرف هر جامعه‌ای نقش برجسته‌ای در امکان دستیابی آن جامعه بـه توسـعه دارد. بنابراین با توجه به تغییراتی که در مصرف سرانه انواع گوشت مشاهده مـی‌شـود، این احتمال وجود دارد که ساختار ترجیحات افراد دچار تغییرات شده باشد.از آنجا که نقطه آغاز نظریه رفتار مصرف‌کننده در تمام نوشته‌های اقتصادی، رفتار عقلایی مصرف‌کننده است، صحت اکثر مطالعات و بررسی‌هایی که در زمینه مصرف و تخمین توابع تقاضا انجام می‌شود، به اعتبار فرض رفتار عقلایی مصرف‌کننده وابسته است. تاکنون در پژوهش‌های بسیاری تقاضای مصرف‌کنندگان مورد بررسی قرار گرفته‌اند که بدون بررسی ترجیحات مصرف‌کنندگان بوده است، که صحت این مطالعات مورد تردید است. از این‌رو در این پژوهش با استفاده از روش‌های ناپارامتریک، اصل‌های ضعیف، قوی و تعمیم‌یافته ترجیحات مصرف‌کنندگان سبد گوشت خانوارهای شهری ایران به تفکیک دهک‌های درآمدی در دوره 1371-1398 مورد برسی قرار گرفت. نتایج آزمون اصل‌های ضعیف، قوی و تعمیم‌یافته ترجیحات، نشان‌دهنده پایداری و انسجام در ترجیحات مصرف‌کنندگان سبد گوشت در دهک‌های درآمدی است. هر چند به دلایل تغییرات قیمت نسبی و سایر عوامل اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی سرانه مصرف انواع گوشت، دچار تغییر شده و گرایش به گوشت مرغ و ماهی بیشتر شده است، اما این تغییر بر اساس نتایج به دلیل تغییر ترجیحات نبوده، لذا توجه به تأمین و تولید گوشت قرمز در کنار انواع گوشت ماهی و ماکیان ضروری است.
کلیدواژه ها
ترجیحات، مصرف‌کننده، گوشت، تابع تقاضا، دهک درآمدی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر