بررسی و تعیین الگوی صادراتی کشمش ایران |
کد مقاله : 1179-13CIAES (R1) |
نویسندگان |
حسین نوروزی *1، فاطمه نقی زاده اصل2، شقایق وحدانی2 1دبیر انجمن اقتصاد کشاورزی ایران 2دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
یکی از اهداف بسیار مهم برنامههای توسعه کشور از قبل از انقلاب تاکنون، توسعه صادرات غیر نفتی است. در همین راستا شناخت محصولات و فعالیتهای تولیدی کشور که دارای مزیت بوده و شرایط لازم جهت نفوذ در بازار جهانی را دارا باشد، امری ضروری به نظر میرسد. با توجه به رقابت بالا در بازارهای خارجی شناخت بازارهای هدف اهمیت بالایی دارد. حضور پیوسته و موفق در بازارهای خارجی مستلزم شناخت دقیق بازار هدف است. بدین سبب در این مطالعه به منظور شناخت دقیق وضعیت صادرات کشمش ایران، ساختار بازار، مزیت نسبی و اولویتبندی بازارهای هدف صادراتی در این پژوهش در دوره زمانی 2001-2022 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بیانگر این موضوع است که ساختار بازار صادراتی کشمش ایران همواره، جز در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، بین انحصار چند جانبه باز و بسته بوده است. نتایج محاسبه شاخصهای مزیت نشان داد در همه سالهای مورد بررسی صادرات کشمش ایران دارای مزیت میباشد. اگرچه میزان شاخص همواره بیش از ۹۰/0 بوده است اما مقدار شاخص مزیت نسبی آشکار شده نوسان بسیار زیادی را نشان میدهد. در اولویتبندی بازارهای هدف صادراتی کشمش ایران، نیز کشورهای آرژانتین، امارات، ترکیه، عراق و قزاقستان به عنوان بهترین بازارها برای صادرات کشمش ایران تعیین شدند. با توجه به روشهای سنتی تولید کشمش در ایران، کشمش تولیدی ایران کمترین استانداردهای لازم به منظور صادرات بوده، از اینرو پیشنهاد میشود دولت با اعطای تسهیلات ارزان قیمت، در جهت بهبود زیرساختها و تکمیل زنجیره عرضه کشمش، فرآوران را به ایجاد کارگاههای فرآوری بهداشتی و استفاده از روشهای نوین خشک کردن ترغیب نماید. |
کلیدواژه ها |
کشمش، صادرات، مزیت نسبی، ساختار بازار، بازار هدف |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |