بررسی اثر ریسک قیمتی و حذف نرخ ارز ترجیحی بر حاشیه بازاریابی گوشت گوسفند
کد مقاله : 1202-13CIAES (R1)
نویسندگان
مهدی پندار *1، محمد رضوانی2، الهام وفائی3، میلاد اتقایی2
1استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی ، دانشگاه تهران، کرج
2دانشجوی دکترا
3استادیار مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری
چکیده مقاله
با توجه به وجود نوسانات تولید و قیمت در بخش کشاورزی و اهمیت قیمت‌ گوشت گوسفند برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، در پژوهش حاضر، به بررسی رفتار حاشیه بازاریابی گوشت گوسفند با در نظر گرفتن ریسک قیمتی و حذف نرخ ارز ترجیحی پرداخته شده است. با توجه به روش Faminow and Laubscher (1991) برای بررسی عوامل موثر بر حاشیه بازاریابی، ریسک قیمت به سه الگوی اضافه‌بها، هزینه بازاریابی و حاشیه نسبی اضافه شده است. جهت برآورد الگو از داده‌های سری زمانی ماهانه برای دوره زمانی فروردین 1394 تا اسفند ماه 1402 استفاده شده است. نتایج نشان داده است که ریسک قیمتی در سطح خرده‌فروشی در هر سه الگوی اضافه‌بها، هزینه بازاریابی و حاشیه نسبی اثر منفی بر حاشیه بازاریابی داشته است که این امر ممکن است به دلیل افزایش قیمت تمام شده در سطح مزرعه به دلیل حذف نرخ ارز ترجیحی و سیاست‌های مداخله‌ای دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان باشد. افزایش قیمت نهاده‌ها به دلیل حذف نرخ ارز ترجیحی و کاهش درآمد باعث شده که دامداران با کمبود نقدینگی مواجه شوند و کمبود نقدینگی توانایی دامداران را برای خرید نهاده و نگهداری دام کاهش داده است که منجر به کاهش عرضه می‌شود. بنابراین دولت برای جلوگیری از کاهش عرضه و در نتیجه افزایش مجدد قیمت، می‌تواند با ارائه تسهیلات بانکی کم‌بهره و خرید تضمینی دام از دامداران حمایت کند تا آنها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
کلیدواژه ها
حاشیه بازاریابی، ارز ترجیحی، گوشت گوسفند، الگوی حاشیه نسبی، الگوی هزینه بازاریابی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی