تحلیل و بررسی ساختار بازار وارداتی برنج ایران و ساختار بازار صادراتی برنج هندوستان به عنوان اصلی‌ترین هدف وارداتی کشور
کد مقاله : 1218-13CIAES (R1)
نویسندگان
مجید حسنی مقدم *1، اتابک کاظم پور کهریز2، ناصر آسیابانی3، آرش دوراندیش4
1عضو هیات علمی سازمان تات
2دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
3دانشجوی دکترای دانشگاه تهران
4دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دنشگاه تهران
چکیده مقاله
در مطالعه حاضر، به بررسی ساختارهای بازار برنج وارداتی ایران و همچنین برنج صادراتی هند (به عنوان بزرگترین صادرکننده برنج به ایران در دهه‌ی اخیر) با استفاده از شاخص‌های نسبت تمرکز و هرفیندال-هریشمن، طی سال‌های 2003 تا 2022 پرداخته شده است. نتایج نشان داد که از سال 2003 تا 2011 بازار وارداتی برنج ایران ساختارهای انحصارچندجانبه و بنگاه مسلط را تجربه کرده و طی سال‌های 2012 الی 2022 ساختار بازار برنج وارداتی ایران همواره بنگاه مسلط بوده است. به‌عبارت‌دیگر طی دوره مورد بررسی بازارهای هدف تجاری برنج ایران متنوع نبوده و بر روی چند کشور خاص متمرکز بوده است که این امر موجب عدم ثبات و افزایش در درآمد ارزی اختصاص یافته ایران به واردات کالای برنج و کاهش قدرت چانه‌زنی ایران در بازار جهانی این محصول می‌گردد. همچنین در طی سال‌های مورد مطالعه بازار صادراتی برنج هند به سمت رقابتی‌تر شدن پیش‌رفته است. این موارد چالش‌هایی را برای پایداری امنیت غذایی ایران ممکن است در آینده ایجاد کند که برای مقابله با آن اقداماتی مانند تنوع بخشیدن به منابع وارادات برنج و یا مذاکره در مورد توافق‌نامه‌های تجاری با هند می‌تواند راه‌گشا باشد.
کلیدواژه ها
ساختار بازار، ایران، هند، برنج
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر