بررسی وجود رفتار عقلایی و تغییر در ترجیحات مصرف‌کنندگان لبنیات در خانوارهای شهری و روستایی در ایران
کد مقاله : 1219-13CIAES (R1)
نویسندگان
آی سان مخبر *1، وحیده انصاری2
1دانشجو دانشگاه تهران
2گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
چکیده مقاله
سهم بالای محصولات شیر، پنیر، کره و ماست در سبد غذایی خانوارهای شهری و روستایی ایران بیانگر وابستگی شدید خانوارهای ایرانی به مصرف محصولات لبنی است. این محصولات به دو صورت پاستوریزه و غیرپاستوریزه مورد مصرف قرار می‌گیرند. بنابراین، در این مطالعه، سعی شده پایداری و وجود شکست ساختاری در ترجیحات مصرف‌کنندگان خانوارهای شهری و روستایی در تمام استان‌های ایران برای سبد کالایی شیر، پنیر، ماست و کره پاستوریزه و غیرپاستوریزه مورد آزمون قرار گیرد. با استفاده از رهیافت غیر پارامتریک تشکیل ماتریس ترجیحات آشکار شده ضعیف WARP در دوره زمانی 1400-1380 استفاده شده است. نتایج بررسی اصل ضعیف ترجیحات آشکار شده WARP که شرط لازم برای تغییر ترجیحات است، نشان داد که هیچ نقضی در رفتار مصرف‌کنندگان خانوارهای روستایی در محصولات ماست، شیر و پنیر دیده نشده است در حالی که در محصول کره یک نقض رخ داده است. همچنین نتایج این مطالعه بیانگر این است که در رفتار مصرف‌کنندگان خانوارهای شهری در محصولات ماست و شیر هیچ نقضی اتفاق نیفتاده است در حالی که در رفتار مصرف‌کنندگان خانوارهای شهری در محصول کره و پنیر یک نقض رخ داده است. نتایج آزمون K-W نیز حاکی از عدم وجود شکست ساختاری در ترجیحات مصرف‌کنندگان خانوارهای شهری برای دو محصول کره و پنیر بوده است. بنابر نتایج بدست آمده، ترجیحات مصرف‌کنندگان شهری و روستایی در مصرف محصولات لبنی کاملا پایدار و بیانگر رفتار عقلایی بوده و برآورد تابع تقاضای محصولات نامبرده جهت تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان و برآورد کشش‌های تقاضا بلامانع است.
کلیدواژه ها
ترجیحات ضعیف آشکار شده WARP، ترجیحات مصرف‌کننده، خانوارهای شهری و روستایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر