مدیریت زنجیره تأمین محصولات کشاورزی در ایران
کد مقاله : 1240-13CIAES (R1)
نویسندگان
سمیه نقوی *
عضو هیات علمی دانشگاه چیرفت
چکیده مقاله
بخش کشاورزی، به دلایلی از جمله تأمین مواد غذایی، صادرات غیرنفتی، توسعه بخش‌های پیشین و پسین و همچنین تأمین‌کننده بخشی از تولیدناخالص داخلی، یکی از بخش‌های مهم اقتصاد کشور می‌باشد. یکی از عوامل اثرگذار بر امنیت غذایی، زنجیره تأمین کشاورزی است. مدیریت زنجیره تأمین مجموعه اقدام هایی است که در فرآیند آن سعی می شود که عرضه‌کنندگان کالا و خدمات، تولیدکنندگان، انبارها و فروشندگان به طوری ادغام  شوند که کالا به میزان بهینه تولید شده و در زمان مناسب به مکان های مناسب ارسال شود و با انجام این مجموعه عملیات در حالی که رضایت خریداران حاصل می شود، کم ترین هزینه ها نیز حاصل شود. در واقع تأمین فرآیندی است که توسط شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که زنجیره تأمین آن ها کارآمد و مقرون‌به‌صرفه است. مدیریت زنجیره تأمین مؤثر، عامل کلیدی برای ایجاد و تداوم مزیت رقابتی محصولات تولید شده کشاورزان در بازار می باشد. چالش ها و مشکلاتی مانند رقیبانی با تولیدات کم‌هزینه، نوسان قیمت محصولات کشاورزی، افزایش انتظار مصرف کنندگان، اوضاع نابسامان اقتصادی تولیدکنندگان و وجود واسطه ها به عنوان گره های اتصال یک کشاورز با بخش شهر، سبب می گردد تا به زنجیره تأمین برای محصولات کشاورزی توجه ویژه لحاظ گردد. در این مطالعه باتوجه به اهمیت مدیریت زنجیره تأمین محصولات کشاورزی، به بررسی موانع و مشکلات حلقه‌های موجود در این زنجیره پرداخته شده است. برای بهبود کارایی زنجیره تأمین محصولات کشاورزی، اجرای سیاست‌های تنظیم بازار، و مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق نیاز می باشد.
کلیدواژه ها
امنیت غذایی، بخش کشاورزی، زنجیره تأمین، صنایع تبدیلی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر