اهمیت مدیریت زنجیره تأمین بر عملکرد تجاری بخش کشاورزی ایران: مروری برچالش های موجود
کد مقاله : 1271-13CIAES (R1)
نویسندگان
پریسا شهبازی *1، مریم سید نظری2
1مدرس مدعو - دانشگاه جامع علمی کاربردی
2دانشجوی دکترا- مدرس مدعو دانشگاه تبریز
چکیده مقاله
بخش کشاورزی به یک صنعت بزرگ و چندبعدی در جهان تبدیل شده است که این صنعت برای تداوم و پایداری بایستی بتواند خود را با بازارهای جهانی هماهنگ کند. تمام این عوامل، نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است که صنایع وابسته به بخش کشاورزی را برای برآورد نیازهای کامل بازارهای عمده، محلی و بین‌المللی، از نظر حجم، کیفیت و زمان تحویل توانمند می‌سازد. برای دستیابی به موارد مذکور، لازم است مفهوم زنجیره تأمین به‌خوبی تبیین شده و نحوه مدیریت آن مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد. مدیریت زنجیره تأمین، عامل کلیدی برای ایجاد و تداوم مزیت رقابتی محصولات تولیدشده کشاورزان در بازار می‌باشد و به‌عنوان یکی از مبانی زیرساختی پیاده‌سازی کسب‌وکار در دنیا مطرح شده است. اما بدلیل برخی نارسایی‌های موجود در زنجیره تأمین بخش کشاورزی، صادرات بخش موجود همواره با موانع و چالش‌های متعددی مواجه بوده است. لذا به‌منظور موفقیت در مواجهه با چالش‌های موجود، لازم است مفهوم زنجیره تأمین برای بنگاه‌های تولیدی و تجاری وابسته به بخش کشاورزی، به‌خوبی تبیین شده و نحوه مدیریت و تأثیر آن بر تجارت بخش کشاورزی موردبررسی قرار گیرد. بدین منظور، در این پژوهش تلاش بر آن است تا با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی، ابتدا مفهوم و اهمیت مدیریت زنجیره تأمین بیان شده و سپس، موانع و چالش‌های کلیدی پیش روی زنجیره تأمین تبیین و تأثیر آن بر صادرات بخش کشاورزی بررسی شده است.
کلیدواژه ها
چالش، زنجیره تأمین، صادرات، کشاورزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر