بررسی و انتخاب الگوی مناسب جهت توسعه زنجیره ارزش برنج در استان گیلان |
کد مقاله : 1282-13CIAES (R1) |
نویسندگان |
اتابک کاظم پور کهریز1، مجید حسنی مقدم *2، ناصر آسیابانی3، آرش دوراندیش4 1دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران 2عضو هیات علمی سازمان تات 3دانشجوی دکترای دانشگاه تهران 4دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دنشگاه تهران |
چکیده مقاله |
نظر به اهمیت بالای محصول برنج در سبد کالایی مصرفکنندگان داخلی و همچنین نقش استراتژیکی آن در اقتصاد کشور، توجه به نوع تأمین و توزیع و همچنین طراحی و تدوین ساختار جامع زنجیره ارزش این محصول در کشور امری اجتناب ناپذیر است. از همین رو، مطالعه حاضر به تدوین مدل کسب و کار مطلوب در زنجیره ارزش برنج در استان گیلان پرداخته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تشکلهای فعال از جمله همه حلقههای زنجیره و سازمان های درگیر و مرتبط بوده و برای تهیه اطلاعات مورد نیاز از روشهای اسنادی و میدانی در قالب پرسشنامه و برگزاری جلسات توجیهی به صورت مشارکتی با 15 نفر از کارشناسان صاحبنظر، متخصصین و خبرگان مرتبط با تولید، صادرات و صنعت برنج در استان گیلان استفاده شد. در مطاله حاضر به منظور ارزیابی مقایسات زوجی از فرآیند تحلیل سلسه مراتبی (AHP) و تحلیل آن با استفاده از نرمافزار اکسپرت چویس (EC) صورت پذیرفته است. نتایج نشان داد که از بین مدلهای چهارگانه کسبوکار در زنجیره ارزش برنج در استان گیلان، مدل «بازار ساز» به عنوان بهترین گزینه با بیشترین وزن نسبی (510/0) حائز رتبه اول و مدل «ارکستر» به عنوان کماهمیتترین گزینه با وزن نسبی 059/0 حائز رتبه چهارم میباشد. لذا پیشنهاد میشود به منظور کارآمد شدن نظام بازاریابی و نیز پایداری تولید و صادرات برنج، توجه به اولویتبندی صورت گرفته در زمینه زنجیره ارزش مورد تأکید برنامهریزان و سیاست گذاران استان قرار گیرد. چرا که ایجاد مرکز بینالمللی تجارت و پایانه صادرات برنج در استان گیلان و همچنین حمایت از آن میتواند به ساماندهی بازار برنج در این استان و به تبع آن در کل کشور کمک نماید. |
کلیدواژه ها |
زنجیره ارزش، تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، برنج، گیلان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |