بررسی بازاریابی گوار در شهرستان قلعه گنج استان کرمان
کد مقاله : 1284-13CIAES (R3)
نویسندگان
اکرم. نشاط . *
عضو هیات علمی
چکیده مقاله
کشور ایران با تنوع آب و هوایی در زمینه تولید برخی از گیاهان دارویی از مزیت نسبی قابل توجهی برخوردار است، لذا جهت اتخاذ سیاست‌های مطلوب در زمینه بهبود نظام بازاریابی و بازاررسانی مطالعات اقتصادی حائز اهمیت می‌باشد. هدف از این مطالعه بررسی اقتصادی تولید و بازاریابی گوار در شهرستان قلعه گنج است. داده‌های مورد نیاز این تحقیق به دو روش آماری و توصیفی از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه در سال زراعی 99-98 جمع‌آوری گردید. در این مطالعه بررسی وضعیت بازاریابی گوار از طریق معیارهای حاشیه بازاریابی، کارایی بازاریابی، توابع حاشیه بازاریابی و ضریب هزینه بازاریابی صورت پذیرفت و تحلیل اقتصادی تولید نیز بر اساس الگوی مارک‌آپ انجام گرفت. همچنین مسیرهای بازاررسانی و بهترین مسیر برای این محصول مشخص شد که کاراترین مسیر تولیدکننده- عمده فروش- کارخانجات می‌باشد. حاشیه عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و کل بازار برای گوار به‌ترتیب 24500، 67821، 92321 تومان به‌دست آمد. ضریب هزینه بازاریابی گوار 5/90 درصد می‌باشد و سهم تولیدکننده، عمده‌فروش و خرده‌فروش گوار از قیمت پرداختی مصرف‌کننده به ترتیب 4/9، 4/66، 0/24 درصد محاسبه گردید که نتایج حاکی از افزایش سهم عمده‌‌فروش از قیمت نهایی گوار بوده است. به‌منظور کاهش قیمت عمده‌‌فروشی و افزایش سهم تولیدکنندگان، باید با برنامه‌ریزی و ایجاد صنایع تبدیلی به کاهش هزینه‌های بازاریابی و افزایش درآمد کشاورزان کمک کرد و همچنین دولت با پرداخت تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان می‌تواند زمینه ترغیب آن‌ها را به تولید و بازاریابی محصولاتشان فراهم کند.
کلیدواژه ها
حاشیه بازاریابی، مسیرهای بازاررسانی، الگوی مارک آپ، گوار، قلعه گنج
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر