بررسی راهکارهای های موثر بازاریابی و افزایش پذیرش محصولات غذایی فراسودمند
کد مقاله : 1290-13CIAES (R1)
نویسندگان
رخساره مهدوی *1، پیمانه قاسمی افشار2، مرتضی عادلی میلانی3، امیررضا ترابی2
1گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
2گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران.
3گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
چکیده مقاله
مواد غذایی فراسودمند را می‌توان به عنوان گروهی از غذاهای کامل، غنی شده، تقویت شده یا بهبود یافته دانست که علاوه بر تأمین مواد مغذی ضروری، اثرات مثبتی بر سلامت مصرف کننده دارند. تقاضای فراگیر برای مصرف محصولات غذایی فراسودمند درسراسر جهان وجود دارد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ نوظهور بودن بازار مواد غذایی فراسودمند و فقدان اﻃﻼﻋﺎت جامع در زﻣﯿﻨﻪ عوامل موثر بر افزایش تمایل به خرید این محصولات در کشور ما، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ مروری ﺣﺎﺿﺮ ﺑـﺎ ﻫـﺪف ﺗﺒﯿـﯿﻦ راهکارهای موثر بازاریابی و حصول آگاهی کامل نسبت به ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ پذیرش این فرآورده ها و با جستجو در پایگاه های اطلاعاتیGoogle scholar ،Science Direct ،Elsevier با استفاده از واژه های کلیدی شامل بازاریابی، پذیرش، محصولات غذایی فراسودمند انجام شد و مقالات مرتبط انتخاب و بررسی گردید. توسعه مواد غذایی فراسودمند، فرآیند پیچیده و پرهزینه و شامل عدم قطعیت و ریسک است، همچنین پذیرش فرآورده از سوی مصرف کنندگان نیز یک فرآیند پیچیده و آهسته می‌باشد که به عوامل زیادی بستگی دارد. عدم اطمینان و شک مصرف کنندگان نسبت به محصولات غذایی فراسودمند جدید، فقدان استاندارد و قانون رسمی برای تولید و بسته بندی باعث شده بسیاری از این فرآورده ها از سوی افرادی که با مفهوم فراسودمند آشنا نیستند، به سختی مورد پذیرش قرار گیرند. اطلاع رسانی و تبلیغات، اعتبار بخشی محصولات فراسودمند، هدف‌گذاری مصرف کنند‌گان و ایجاد نام تجاری و تمایز محصول میتواند به تدوین راهکارهای موثر بازاریابی فرآورده های فراسودمند و تمایل جامعه به خرید این محصولات کمک نماید. با توجه به رشد و گسترش جهانی بازار محصولات غذایی فراسودمند، توسعه اﯾـﻦ فرآورده ها در داخل کشور مشروط به حصول آگاهی کامل نسبت به ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ پذیرش آﻧﻬﺎ می‌باشد. جهت بهره برداری کامل شرکت‌های تولید کننده داخلی از این بازار رو به رشد، ضرورت دارد این راهکارها در فرمولاسیون، تولید و عرضه محصولات فراسودمند داخلی لحاظ گردد.
کلیدواژه ها
بازاریابی، پذیرش، محصولات غذایی فراسودمند
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر