نقش فاکتورهای فردی_اجتماعی مصرف‌کنندگان در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی
کد مقاله : 1297-13CIAES (R1)
نویسندگان
مهدی محمودی1، حسین محمدی *2، علیرضا کرباسی3
1مشهد- دانشگاه فردوسی
2دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
3استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد.
چکیده مقاله
امروزه ضایعات محصولات کشاورزی علاوه بر هدر رفتن منابع محدود مانند آب، خاک و انرژی، موجب افزایش هزینه‌های تولید، کاهش درآمد کشاورزان و افزایش قیمت محصولات برای مصرف‌کنندگان شده است. مطالعات اخیر علاقه‌مند به تعیین روابط فاکتورهای فردی_اجتماعی مصرف‌کنندگان بر روی ضایعات محصولات کشاورزی هستند. از این رو مطالعه حاضر با توجه به اهمیت ضایعات محصولات کشاورزی سعی کرده است تا فاکتورهای فردی_اجتماعی مصرف‌کنندگان را بر کاهش ضایعات محصولات کشاورزی؛ برای مصرف‌کنندگان شهری شهر مشهد بررسی کند. در این راستا نمونه‌ای 400 نفری متشکل از مصرف‌کنندگان شهری موردبررسی قرار گرفت و در نهایت پرسشنامه‌های تکمیل‌شده برای 368 نمونه کامل موردارزیابی قرار گرفت. نتایج اصلی تحقیق نشان داد که متغیرهای مصرف، آمیخته بازاریابی و فاکتورهای اجتماعی جمعیت‌شناختی بر روی ضایعات ایجادشده توسط خانوار؛ اثرگذار و معنی‌دار هستند. همچنین دو متغیر آمیخته بازاریابی و فاکتور اجتماعی جمعیت‌شناختی بر روی متغیر مصرف اثرگذار و معنی‌دار هستند. متغیر آمیخته بازاریابی نیز بر روی فاکتورهای اجتماعی جمعیت‌شناختی اثرگذار است.
کلیدواژه ها
ضایعات محصولات کشاورزی، رفتار مصرف‌کننده، 4P، مشهد، معادلات ساختاری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر