نقش فاکتورهای فردی_اجتماعی مصرفکنندگان در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی |
کد مقاله : 1297-13CIAES (R1) |
نویسندگان |
مهدی محمودی1، حسین محمدی *2، علیرضا کرباسی3 1مشهد- دانشگاه فردوسی 2دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد 3استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد. |
چکیده مقاله |
امروزه ضایعات محصولات کشاورزی علاوه بر هدر رفتن منابع محدود مانند آب، خاک و انرژی، موجب افزایش هزینههای تولید، کاهش درآمد کشاورزان و افزایش قیمت محصولات برای مصرفکنندگان شده است. مطالعات اخیر علاقهمند به تعیین روابط فاکتورهای فردی_اجتماعی مصرفکنندگان بر روی ضایعات محصولات کشاورزی هستند. از این رو مطالعه حاضر با توجه به اهمیت ضایعات محصولات کشاورزی سعی کرده است تا فاکتورهای فردی_اجتماعی مصرفکنندگان را بر کاهش ضایعات محصولات کشاورزی؛ برای مصرفکنندگان شهری شهر مشهد بررسی کند. در این راستا نمونهای 400 نفری متشکل از مصرفکنندگان شهری موردبررسی قرار گرفت و در نهایت پرسشنامههای تکمیلشده برای 368 نمونه کامل موردارزیابی قرار گرفت. نتایج اصلی تحقیق نشان داد که متغیرهای مصرف، آمیخته بازاریابی و فاکتورهای اجتماعی جمعیتشناختی بر روی ضایعات ایجادشده توسط خانوار؛ اثرگذار و معنیدار هستند. همچنین دو متغیر آمیخته بازاریابی و فاکتور اجتماعی جمعیتشناختی بر روی متغیر مصرف اثرگذار و معنیدار هستند. متغیر آمیخته بازاریابی نیز بر روی فاکتورهای اجتماعی جمعیتشناختی اثرگذار است. |
کلیدواژه ها |
ضایعات محصولات کشاورزی، رفتار مصرفکننده، 4P، مشهد، معادلات ساختاری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |