چه عواملی بر انتخاب تعاونی های بازاریابی فروش توسط باغداران سیب در شهرستان ارومیه موثر هستند؟ |
کد مقاله : 1301-13CIAES (R1) |
نویسندگان |
لیلا مصطفی زاده1، صدیقه هاشمی بناب2، محمد خداوردیزاده *3 1دانشجوی دانشگاه ارومیه 2استادیار دانشگاه ارومیه 3هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه ارومیه |
چکیده مقاله |
استان آذربایجان غربی از لحاظ تولید میزان سیب رتبه نخست کشور را دارا می باشد. اما از لحاظ وضعیت فروش، باغداران این استان و مخصوصا شهرستان ارومیه معمولا در زمان برداشت محصول سیب با مشکلات زیادی روبرو هستند. با توجه به مشکلات موجود در فروش محصول سیب، نظر باغداران در مورد فروش سیب از طریق کانال بازاریابی بررسی شد. بنابراین هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر احتمال فروش محصول سیب از طریق تعاونی های بازاریابی توسط باغداران سیب شهرستان ارومیه با استفاده از مدل لاجیت می باشد. تعداد 95 پرسشنامه از باغداران سیب در بخش های مرکزی و نازلوی شهرستان ارومیه در سال 1400 جمع آوری و تکمیل شد. نتایج نشان داد که متغیرهای وسعت باغ، نگهداری در سردخانه پس از برداشت محصول، درآمد سالانه باغداران، قیمت فعلی فروش و سن اثر منفی و متغیرهای درجه بندی و بسته بندی، فاصله از نزدیک ترین بازار فروش، رضایت از عملکرد تعاونی روستایی، شرکت در کلاس های ترویجی و آگاهی از مزایای فروش محصول در تعاونی اثر مثبت بر احتمال فروش محصول سیب از طریق تعاونی بازاریابی دارد. پیشنهاد می شود که تعاونی های بازاریابی جهت جذب باغدارن برای فروش محصول از طریق کانال تعاونی بازاریابی، دامنه خدمات ارائه شده به باغداران را افزایش دهند. |
کلیدواژه ها |
سیب، ارومیه، پذیرش، کانال بازاریابی، آذربایجان غربی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |